vanhieruren

Juli 2018 | 5 tips Vanhier accountants | adviseurs

Vanhier accountants │ adviseurs heeft 5 handige ondernemerstips voor u op een rijtje gezet. Doe hier uw voordeel mee!

Tip 1: Tellen uren loondienst mee voor zelfstandigenaftrek?

De zelfstandigenaftrek is een aftrekpost van € 7.280,- en daarmee een belangrijke fiscale faciliteit voor zelfstandig ondernemers. Om voor deze aftrekpost in aanmerking te komen, moet u als ondernemer wel voldoen aan het urencriterium.

Urencriterium
Het urencriterium betekent dat u in een jaar minstens 1.225 uren voor uw bedrijf werkzaam moet zijn. Op deze manier wordt bereikt dat de zelfstandigenaftrek met name toekomt aan degenen die vooral werkzaam zijn in een eigen bedrijf.

Tevens geldt een aanvullende voorwaarde: meer dan de helft van het totale aantal werkzame uren moet in het eigen bedrijf worden gewerkt.

Let op! Deze voorwaarde geldt niet voor starters. Starters kunnen dus meer uren naast hun bedrijf werkzaam zijn dan in hun bedrijf, zonder dat daardoor de zelfstandigenaftrek verloren gaat.

Uren in loondienst
Iemand die in loondienst is, heeft geen recht op de zelfstandigenaftrek. Maar de gewerkte uren in loondienst kunnen wel meetellen voor het urencriterium. Iemand die zowel ondernemer is als in loondienst, kan zodoende makkelijker voldoen aan het urencriterium.

Voorwaarden
De uren in loondienst tellen voor een ondernemer alleen mee voor het urencriterium, als de werkzaamheden in dienstbetrekking en als ondernemer nauw met elkaar samenhangen. Bovendien moeten de werkzaamheden in dienstbetrekking in het geheel van de ondernemersactiviteiten een ondergeschikte plaats innemen.

Parttime muziekdocent
Onlangs bracht een parttime muziekdocent zijn zaak voor de fiscale rechter, omdat de inspecteur de gewerkte uren in dienstbetrekking als docent niet mee wilde tellen voor het urencriterium. De rechter stelde vast dat de opbrengsten van zijn dienstbetrekking meer bedroegen dan zijn overige inkomsten. De inkomsten uit loondienst waren dus niet ‘ondergeschikt’, zodat deze uren niet meetelden voor het urencriterium. Er bestond daarom geen recht op de zelfstandigenaftrek.

Tip 2: Ernstig ziek? Wie behartigt uw zakelijke belangen?

Bent u door een ongeval of door ziekte tijdelijk of langdurig niet in staat uw bedrijf te runnen? Wie
regelt er dan uw financiële en zakelijke belangen? Dit kunt u, uiteraard het liefst in een eerder stadium, regelen met een levenstestament.

Wat is een levenstestament?
Een levenstestament biedt de mogelijkheid om een persoon aan te wijzen die zaken regelt indien je daar zelf, door ziekte of ongeval, niet meer toe in staat bent. Het gaat hierbij om een soort notariële volmacht. De volmachtgever, diegene die het levenstestament laat opstellen door de notaris, geeft aan de gevolmachtigde – diegene die wordt aangewezen door de opsteller van de volmacht – een volmacht om namens hem of haar beslissingen te nemen.

Vertrouwen
Meestal bestaat een levenstestament uit twee onderdelen. Een deel ziet hierbij op het behartigen van financiële en zakelijke belangen en een deel ziet op persoonlijke en medische belangen.

Het is belangrijk dat je in het levenstestament een persoon aanwijst, waar je vertrouwen in hebt en die jouw belangen goed kan behartigen.

Tip! Het is mogelijk meerdere gevolmachtigden aan te wijzen. Dit kan handig zijn iemand wanneer je iemand wil kiezen met betrekking tot het financiële deel en een andere persoon voor het persoonlijke deel of als je het prettiger vindt dat meerdere personen gezamenlijk financiële beslissingen voor je moeten nemen.

Geen testament
Het levenstestament is geen ‘normaal’ testament. Het gaat dus niet over wat er met je bezittingen en schulden moet gebeuren in geval van overlijden. Dit wordt geregeld in een testament – en voor zover dat er niet is- geldt de wettelijke regeling voor erfenissen.

Geregistreerd
Levenstestamenten worden door de notaris geregistreerd bij het Centraal Testamentenregister, het CLTR. Medici en rechters hebben de mogelijkheid dit register te raadplegen.

Nieuw: toezicht op misbruik van ouderen
Onlangs zijn de gangbare modellen van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie van het levenstestament aangepast en aangevuld met wensen uit de praktijk. De belangrijkste aanvulling ziet op het toezicht ter voorkoming van financieel misbruik van ouderen. In het nieuwe model is er aandacht voor de taken en de bevoegdheden van de toezichthouder. Ook deze toezichthouder is gevolmachtigd, zodat hij zijn/haar taak naar behoren kan en moet uitvoeren.

Geschillenregeling
Daarnaast is de geschillenregeling nieuw. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende opties, dit kun je bespreken met de notaris. Het gaat hierbij om oplossingen voor geschillen die zouden kunnen ontstaan tussen de gevolmachtigde en de toezichthouder.

Tip 3: Faillissement kan eenvoudiger afgewikkeld

De Eerste Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel waardoor faillissementen eenvoudiger kunnen worden afgewikkeld. Dit gebeurt onder meer door de inzet van digitale hulpmiddelen. Bijkomend voordeel is dat faillissementen voortaan met minder kosten kunnen worden uitgevoerd. Procedures kunnen sneller en efficiënter worden afgewerkt, volgens minister Dekker.

Controle op faillissement
Een duidelijk voorbeeld hiervan is het niet langer hoeven te bellen met de rechtbank om te checken of een bedrijf failliet is. Dit kan door digitaal toegang te verlenen tot een register waarin alle faillissementen zijn opgenomen. Zo kan onder meer worden voorkomen dat leveranciers nog leveren aan een al failliet verklaard bedrijf. Of hun goederen aan een dergelijk bedrijf vooruit betalen.

Sneller toegang tot besluiten van rechter
De wetswijziging betekent ook dat schuldeisers eerder toegang hebben tot besluiten van de rechter. Bijvoorbeeld inzake de openbare verkoop van de inboedel van een bedrijf. Het sneller toegang hebben tot het vonnis waarin het faillissement van een bedrijf is uitgesproken, kan betekenen dat schuldeisers hun belangen eerder veilig kunnen stellen.

Papierloos tijdperk
Ook voor het faillissementsrecht betekent dit dat het papieren tijdperk goeddeels ten einde is. Hiermee wordt veel tijd bespaard door onder andere de curator. Ook wordt het bijvoorbeeld mogelijk om niet meer fysiek te vergaderen over een faillissement, maar digitaal.

Tip 4: Lager salaris dga wegens ziekte?

Als u als dga minder kunt werken als gevolg van een ziekte, kan dit betekenen dat u zich een lager gebruikelijk loon kunt toedelen. Ook de aard van de werkzaamheden is hierbij van belang.

Gebruikelijk loon
Als dga moet u een zogenaamd gebruikelijk loon als salaris opnemen uit uw bv. Voor het jaar 2018 is het uitgangspunt dat dit het hoogste bedrag is van:

  • minstens 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking;
  • het loon van uw meest verdienende werknemer;
  • € 45.000,-.

Tip: Als u aannemelijk kunt maken dat het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking lager is dan € 45.000,-, mag u hiervan uitgaan. U heeft dan wel de bewijslast.

Adviseur met oogklachten
Onlangs bracht een dga een zaak voor de fiscale rechter waarbij het handelde om de hoogte van zijn gebruikelijk loon. De man was financieel adviseur en werd tijdens het jaar geveld door een oogziekte. Als gevolg hiervan ging hij minder werken en werd het jaar erna zelfs voor 100% afgekeurd.

Lager gebruikelijk loon?
Voor de rechter ging het erom of de man als gevolg van zijn oogziekte een lager gebruikelijk loon op kon nemen. De rechter vond van wel, omdat duidelijk werd dat de man beduidend minder was gaan werken en zich als gevolg van zijn oogziekte moest toeleggen op eenvoudiger werkzaamheden.

Wel bestuurshandelingen
Minder van belang was dat de man wel bestuurshandelingen bleef verrichten. Ook het feit dat de omzet niet veel was gedaald, was minder van belang nu hiervoor een goede verklaring was in de vorm van een extra aangetrokken arbeidskracht.

Office manager
De werkzaamheden waren nu volgens de rechter vergelijkbaar met die van een officemanager. Uitgaande van een jaarsalaris van ongeveer € 32.000,- betekende dit dat bij een werkweek van ongeveer 20 uur een gebruikelijk loon van € 16.000,- passend werd geacht.

Heeft u vragen over de hoogte van het gebruikelijk loon, neem dan contact met ons op.

Tip 5: Overname van bedrijf door vennoot of werknemer?

Ondernemers kunnen hun onderneming beëindigen zonder met de fiscus af te hoeven rekenen. Dit kan door het bedrijf geruisloos door te schuiven aan een vennoot of medewerker. De voorwaarden waaronder zijn onlangs wat verruimd.

Geruisloos doorschuiven
Als u als ondernemer uw bedrijf staakt, moet u met de fiscus afrekenen over in het bedrijf opgebouwde reserves. Zo is het bedrijfsgebouw vaak in waarde gestegen. Afrekenen kan soms worden voorkomen door geruisloos door te schuiven. De overnemer zet het bedrijf dan voort tegen de oude boekwaardes. Te zijner tijd moet hij wel over de reserves afrekenen, tenzij ook hij er bij staking voor kiest geruisloos door te schuiven. Geruisloos doorschuiven zal zich natuurlijk wel vertalen in een lagere overnameprijs.

Vennoten en werknemers
Geruisloos doorschuiven kan onder meer naar medevennoten en werknemers van het bedrijf. Eén van de voorwaardes is wel dat ze minstens 36 maanden voor de overname onafgebroken medevennoot of werknemer zijn geweest.

Uitbreiding regeling
De uitbreiding van de regeling is met name gunstig voor werknemers van seizoenbedrijven. Bepaald is namelijk dat voor hen de periode van 36 maanden onderbroken mag worden. Men moet in de jaren voorafgaand aan de overname wel minstens één maand per jaar in het bedrijf gewerkt hebben en het totaal aantal gewerkte maanden moet minstens 36 zijn.

Let op! Een werknemer die bijvoorbeeld zes jaar voorafgaand aan de overname ieder jaar zes maanden in het bedrijf heeft gewerkt, voldoet nu dus ook aan de voorwaarde.

Combi werknemer – vennoot
Goedgekeurd is verder dat ook een combinatie van werknemer en vennoot voortaan mogelijk is. Iemand die bijvoorbeeld eerst een jaar in dienst is als werknemer en daarna twee jaar als vennoot, kan de regeling dus ook gebruiken.

Sabbatical
Een andere belangrijke wijziging is dat onder bijzondere omstandigheden onderbreking van de periode van 36 maanden voor een werknemer die een sabbatical opneemt, de regeling niet in de weg hoeft te staan. De inspecteur zal aan de hand van de feiten beoordelen of er van bijzondere omstandigheden sprake is. Bijvoorbeeld de duur van de sabbatical is van belang.

Wilt u weten of het geruisloos doorschuiven van uw bedrijf ook voor u gunstig uitpakt? Wij rekenen het graag voor u uit.

Bron: www.sra.nl

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van deze tips, dan kunt u contact met ons opnemen via info@vanhier.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>