Social Media, hulpmiddel of inbreuk op je privacy

Wie heeft er dit jaar niet iets gehoord over de ziekte ALS?

Mark-Zuckerberg-ice-bucket-challenge

Ziekte ALS

Eén wereldbekende burger daagde een andere wereldbekende burger uit om mee te doen met de Bucketchallenge. Het doel was om zoveel mogelijkheid aandacht te krijgen voor de ziekte ALS en om geld in te zamelen. Ondanks vele initiatieven in de afgelopen jaren was er nog niet voldoende bekendheid voor deze ziekte en ook niet voldoende geld ingezameld. Binnen twee weken na het uitkomen van de uitdaging van Mark Zuckerberg was de hele wereld bekend met het fenomeen The BucketChallenge en het daaraan gekoppelde goede doel, ALS.

 

Snelheid

Social Media is het antwoord. Binnen 48 uur, waren er zoveel likes, views en shares dat een groot deel van de “sociale” wereld er kennis van had genomen of je nu wilde of niet. In de twee etmalen daarna volgde de rest van de wereld en vroeg je je als individu af of je ook “uitgedaagd” werd om te mogen meedoen en te mogen storen voor het goede doel. Is dit de nieuwe manier van communiceren of is het een vorm van guerrilla marketing?

 

Criminaliteit

We kennen nog een ander voorbeeld van snelle communicatie via de sociale kanalen. Wanneer nu een bepaalde misdrijf wordt gepleegd (denk aan een overval) wordt social media ingezet om op grote schaal bekendheid te genereren voor het misdrijf en degene die het misdrijf heeft gepleegd. Op deze manier zijn al vele personen berecht. Is dit goed of fout? Maken we gebruik van de mogelijkheden of schenden we iemands pricay?

 

Social Privacy?

We hebben kunnen vaststellen dat het gebruik van social media en bekende mensen werkt. Conclusie: Social media professioneel inzetten voor het bekend maken van bijvoorbeeld je product of organisatie loont. Hoe je dit moet doen is wel weer een vak apart, maar het belangrijkste is deel je informatie via de bekende kanalen, maar met grenzen. Wat deze grenzen zijn en hoe je dit veilig kan doen, hierover weten de leden van ICT-Zaanstreek je veel meer te vertellen. Wil je een keer in gesprek komen met een professional om te kijken wat voor jou en je bedrijf de mogelijkheden zijn. Dat kan. Kijk op www.ict-zaanstreek.nl of stuur een email naar info@ict-zaanstreek.nl

 

Auteur: Remon Harmelwaard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>