Wat wil de politiek met de Amsterdamse mainports – Schiphol en de haven?

De gemeente Amsterdam is 100% aandeelhouder van het Havenbedrijf Amsterdam en 20% aandeelhouder van luchthaven Schiphol. Over de waarde en het belang van deze twee zogenoemde mainports is veel discussie. Wat zijn de lusten en de lasten van de haven en Schiphol voor Amsterdam? Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur is het tijd dat de Amsterdamse politiek zich uitspreekt over de toekomst van onze lucht- en zeehaven.

Jan ter Wisscha was maandag 18 december namens ZON in pakhuis de Zwijger aanwezig bij dit verkiezingsdebat en heeft enkele meningen op een rij gezet:

Jan Jaap de Graeff; Voorzitter van Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur.

De groei bij de mainports zijn ontzettend belangrijk voor het toerisme, het vestigingsklimaat en de werkgelegenheid in deze regio, maar er zijn ook grenzen aan de groei  Niet elke passagier brengt geld in het laadje. Schiphol en de haven zijn economisch van grote betekenis voor de Regio en Amsterdam.

Jeroen Slot; Hoofd Onderzoek, Informatie en Statistiek bij Amsterdam

De 70.000 arbeidsplaatsen Noordzeekanaal gebied zijn wel gevaarlijk, kijk naar Tata Steel met 1000 werknemers en de opslag van fossiele brandstoffen. Het aantal arbeidsplaatsen in de haven groeit haast niet meer, maar er is een hoop op kansen zoals data verkeer. Wel belangrijk is de enorme toevloed van rivier en zee cruise schepen in de haven. Bij Schiphol zijn 11390 banen de toegevoegde waarde ligt hoger dan bij de haven.

Udo Kock wethouder Economie lucht en zeehaven.

Udo Kock ziet eigenlijk geen grens aan de groei, maar niet elke groei is goed. Kijk naar de kwalitatieve groei. Wonen in de haven bij havenstad tussen de 70 en 90 duizend woningen bouwen in een periode 30 a 35 jaar, dat willen we op een gefaseerde nette manier doen. Hierbij goed naar de ondernemers kijken die daar zitten en kijken naar een ander tijdspad om deze bedrijven uit te plaatsen. Het tijdspad zou sneller kunnen gaan.havenbedrijf

André van den Berg Schiphol

In de regio kunnen we nu dichter bij Schiphol bouwen daar is binnen de 20k1 contour een compromis over gesloten. De luchtvaart neemt een enorme busch de komende jaren en daar moeten we gebruik van maken, de Hub op Schiphol is belangrijk voor het vestigingsklimaat, maar we moeten het ook faciliteren. Het overhevelen van de kortere vluchten naar Lelystad is daar een opgave in.

foto André van de Berg Schiphol en Koen Overtoom Havenbedrijf

In de politieke discussie over de havens kwam de verplaatsing van de cruise terminaal naar de Coenhaven naar voren wat gezien wordt als een ontlasting van de binnenstad. De haven activiteiten in fossiele brandstoffen zal op termijn worden afgebouwd. Hierdoor komt er ruimte voor andere aan water gerelateerde bedrijven. Bij Groen links willen ze daar niet op wachten hoe sneller hoe beter dan maar via de andere buitenlandse havens.

Ook wil de politiek kijken naar een herverdeling van de beschikbare kaden in de haven. Nu zijn er bedrijven die niets met het water en kaden doen.Voor de groei van Schiphol denken een aantal partijen dat dit geremd moet worden voor de leefbaarheid van de stad. De brug die Noord verbindt met het Javaeiland moet er zeker komen, maar voor de brug in Noord naar Havenstad willen een aantal partijen kijken naar een tunnel.

havenbedrijf 2Voor het verkeer is men er voor de Noord Zuidlijn door te trekken naar Schiphol bovengronds en het kleine stukje bij Schiphol onder de grond. Maar ook zal gekeken worden om de binnenring rond te maken. Grote bedrijven zullen in de binnenstad worden geweerd voor meer kleinere bedrijven. Deze bedrijven moeten een plaats krijgen in Westport of de Zuid as.

De politiek in Amsterdam zal goed moeten kijken neer de werkgelegenheid in de regio en zich daar voor in moeten spannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>